Fjärilens familjedaghem

Välkommen till Familjedaghemmet Fjärilen

Jag heter Linda Carlsson och jag driver Familjedaghemmet Fjärilen i enskild regi.

Jag har varit dagbarnvårdare sedan 2004, jobbade som kommunal dagbarnvårdare till augusti 2015 då jag istället startade min privata verksamhet.

Jag bor i Ljungkullen/Vallhamra Torg med min familj. Vi har inga djur i vårt hem.

 

Jag har en barngrupp som består av 5-7 barn i åldrarna 1-6 år.

Barnen har ett eget lekrum där det finns något för alla! Vi leker i lekköket där maten tillagas och serveras på dukat bord till kamraterna, där övas turtagning och samtal vid bordet övas.

Vi leker med tågbanor, det byggs mästerverk med Duplo, riddarna flyttar in i riddarborgen med sina familjer och hästar, vi läser böcker om spännande äventyr och sagofigurer, vi kan packa väskorna för en picknick eller en kortare busstur i ett annat rum.Det är bara fantasin som sätter gränser!

 

Jag som dagbarnvårdare är alltid närvarande på så sätt att jag hela tiden är runt barnen, både i lekrummet och de är runt mig när jag fixar i köket. Jag finns alltid nära till hands för alla barn om det skulle vara något.

Mina grundpelare i verksamheten är närhet, trygghet och gemenskap. Om ett barn känner närhet så följer även trygghet och gemenskap. Det går hand i hand. Man kan aldrig få för många kramar på en dag!

 

Jag värdesätter förmågan att öva på sin egna fantasi, enskilt och i grupp, att man själv lär sig vad man tycker om och inte. I den lek som man vill leka och vara drivande i gäller det också att man kan släppa in andra, visa respekt och att lyssna på vad de vill vara och vad de kan tillföra i leken. Ett samspel som övar på att vara lyhörd/att få vara delaktig/våga säga vad man vill och vad man tycker samt att låta fantasin flöda barnen emellan. Det är så man lär sig leka. Att ge och ta.

 

Jag låter barnen försöka lösa sina konflikter själva i första hand men finns alltid nära till hands för att hjälpa till och stötta. Jag värdesätter en rak och tydlig pedagogik som jag upplever att barnen är trygga i, man vet vad som gäller och vad som förväntas, vad som är ok och inte ok. Man lär sig respektera varandras likheter och framförallt olikheter genom att prata, visa och berätta för barnen vad som gick fel eller vad som var bra.

Jag har en stor samling i veckan där vi sjunger och väljer våra sånger ur en sångpåse i tur och ordning, detta övar turtagning och uthållighet, jag har en datum och dag tavla där vi pratar om just vilken dag det är, vilket datum, vad det är för år samt vilket väder vi har idag. Det övar minnet och uppmärksamheten samt att man får en tidsuppfattning då vi även sjunger en sång om veckans alla dagar.

Vi övar närminnet i form av olika memoryn och genom Kims lek, där man lägger ut 5-7 olika saker eller bilder. Jag lägger över en duk och barnen skall sedan säga vilken sak/bild som är borta. När man tror sig veta räcker man upp handen och får svara.

 

Jag läser sagor där jag har kopierat bilderna ur boken som jag samtidigt lägger ut framför barnen när jag läser så att alla ser och kan hänga med i historien. Detta är ett väldigt uppskattat sätt att läsa sagor på. Lätt att hänga med och man ser historien framför sig.

Vi pysslar, pusslar, spelar spel och ritar efter barnens egna förmåga och i den takt de vill. Vill man inte så behöver man inte.

Vi firar och pratar om alla stora högtider i form av pyssel, prat och att vi äter högtidens maträtter. Att skapa en förväntan är roligt och gör den aktuella högtiden levande.

På julen tex så läser jag en kapitelbok från 1 december till 24 december samt tänder ett datumljus varje morgon vid läsningen. En mysig och rogivande stund tillsammans.

 

Vi firar lucia och sommaravslutning tillsammans med er föräldrar då vi fikar och umgås allihop tillsammans.

 

 

Varmt välkomna till Familjedaghemmet Fjärilen

Tema Länder

Vårterminen 2016

 

Under 9 veckor pratade vi om ett nytt land varje vecka.

Vi lärde oss fakta om landet, vart det ligger, om man har speciella kläder i landet, vilka sevärdheter det finns, annat roligt man kan göra i landet, vad man äter, vilket nationaldjuret är och hur flaggan ser ut.

 

Vi åt landets nationalrätt eller liknande som man förknippar med det aktuella landet till lunch en dag den veckan.

Vi klippte ut bilder till collage, vi målade flaggan och sevärdheter. Allt vi jobbat med dokumenteras och samlades i en mapp till varje barn som de fick hem efter temats slut.

Tema Bondgårdsdjur

Vårterminen 2017

 

Under 9 veckor pratade vi om olika bondgårdsdjur tex häst, gris,ko,får m.m.

Vi lärde oss om hur och vart djuret bor, vad alla i djurfamiljen heter, vad djuren ger oss människor för mat eller andra saker vi använder, vad bonden gör för djuren,vad VI måste göra för djuren så de skall må bra, hur djuren är bra för naturen och hur vi kan ha nytta av djuret när vi sår och odlar mat.

 

Vi ritade djuret, vi klippte ut bilder om det vi pratat om och limmade fast på ett collage, vi pysslade djuret i olika material. Allt dokumentras och sparas i en mapp som barnen får hem när temat är slut.

Hela djurtemat avslutas med ett besök på Nolhaga Djurpark i Alingsås.